ای پدر ما که در آسمانی، نام تو مقدس باد. ملکوت تو بیاید. اراده تو چنانکه در آسمان است، بر زمین نیز کرده شود. نان کفاف ما را امروز به ما بده. و گناهان ما را ببخش چنانکه ما نیز، آنانکه بر ما گناه کردند را می‌بخشیم. و ما را در آزمایش میاور، بلکه از شریر رهایی ده. زیرا ملکوت، قدرت و جلال از آن توست تا ابدالاباد،
آمین.

۱۳۹۵/۱۲/۲۶

نگاهی به خدمات مبشرین مسیحی آسیایی به پناهجویان در آلمان

در محافل پناهجویان در آلمان از مدت ها پیش به این سو، صحبت از خدمات مبشرین مسیحی آسیایی در شهر فرانکفورت بر سر زبانهاست کهبه ارائه خدمت و بشارت به پناهجویان در این شهر مشغول هستند.
به گزارش «محبت نیوز» در طی چند سال گذشته با افزایش تعداد پناهجویان در اروپا، میزان گرایش به مسیحیت در میان مسلمانان مهاجر نیز چند برابر شده است.
توماس شیرماخر، جامعه شناس و محقق در زمینه ادیان می گوید که کلیساهای آلمانی پروتستان، کاتولیک و کلیساهای آزاد تنها در سال ۲۰۱۶ بیش از هزاران مورد ایمان آوردن خارجی ها را به عیسی مسیح ثبت کرده اند؛ این شمار در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.
به گفته وی در آلمان از آغاز بحران پناهجویی سال ۲۰۱۴ به این سو، مسلمانان زیادی در کلیساهای آلمانی تعمید گرفته اند که در این بین ایرانی ها در رتبه نخست و بعد پاکستانی ها و افغان ها در جایگاه های بعدی قرار دارند.
البته در این بین به جز کلیساهای آلمانی و یا فارسی زبان، مبشرین آسیایی نیز نقش پر رنگی را در حمایت و بشارت به پناهجویان ایفا می کنند.
آمنه حسینی یکی از پناهجویان افغان در آلمان در مورد عملکرد مبشران آسیایی می گوید: «آنها ما را کمک کردند. به ما قلم، کاغذ، کفش و شوکولات و چنین چیزهایی دادند. آنها بسیار بسیار مهربان بودند و من را به کلیسایی در فرانکفورت معرفی کردند».
منظور آمنه گروهی از مبشران مسیحی تایوانی است که از سوی سازمانهای مسیحی برای بشارت کلام خداوند در میان مهاجران افغان برای سه ماه به آلمان فرستاده می شوند. صوفیا که یکی از این مبشرین است می گوید:«پس از سه ماه که وظیفه شان تمام شد، گروه دیگری فرستاده می شود.»
آن ها به پناهجویان غسل تعمید داده و حتی برای شان هزینه های رفت و آمد و غذای رایگان نیز فراهم می کنند. اولین تماس مبشران با پناهجویان معمولن در اردوگاه های موقتی پناهجویی برقرار می گردد؛ این مبشران مسیحی براساس تعهدات ایمانی و اجتماعی به همکاری با سازمانهای مسیحی علاقمند شده و خدمتشان را در کشورهای مختلف جهان آغاز می کنند.
آمنه از خطرات مسیحی شدنش از زاویه نگاه احکام اسلامی به این قضیه آگاه است. او گفت: «اگر برگردم آنها من را خواهند کشت». اما امیدواری اش به برگه تعمیدی است که از “جامعه مسیحی فرانکفورت” پس از مراسم غسل تعمیدش دریافت نموده و معتقد است که این سند مسیحی شدنش می تواند وی را از خطر اخراج به افغانستان محافظت کند.
مهر سند غسل تعمیدی که آمنه دارد، به نام “جامعه مسیحی فرانکفورت” است؛ نهادی که با کلیساهای “ناظر نی” و “شاهد لی”، یک جنبش مسیحی آسیایی ارتباط دارد.
البته باید به این نکته مهم توجه داشت که براساس داده های اداره مهاجرت و پناهندگان آلمان، تنها از پناهجویان مسیحی شده ای حفاظت می شود که ثابت نمایند به این دلیل عقیدتی در کشور اصلی شان مورد تعقیب قرار داشته اند. اما به اعتقاد این اداره گرفتن غسل تعمید در آلمان “تصمیمی شخصی پس از فرار” است که باید به دقت بررسی شود.
کلاوس اولریش پرولس از شورای مهاجران در شهر کولن آلمان در اینباره می گوید: «در قضیه کسانی که واقعن از روی ایمان دین شان را عوض نکرده اند، اداره فدرال مهاجران و پناهندگان خیلی سریع خواهد یافت که میزان ایمان شان چقدر عمیق است».
وی اضافه کرد که این اداره یا دادگاه برای چنین مواردی، سوال های بسیار مشخص دارد؛ به عنوان مثال در زمینه الهیات مسیحی پرسش هایی از مصاحبه شوندگان پرسیده خواهد شد و میزان اطلاعات آنان در زمینه مسیحیت ارزیابی می شود.
پرولس اضافه کرد: «اگر مهاجران نتوانند به این سوال ها پاسخ درست بدهند، این یک نشانه کلیدی برای اداره مهاجرت خواهد بود که فقط به دلیل تاکتیکی تعویض دین صورت گرفته است».
با توجه به دلایل مطرح شده در مصاحبه در مورد درخواست های پناهندگی تصمیمگیری تا حدی متفاوت است. برخی از نوکیشان  مسیحی پناهندگی دریافت می کنند، به خصوص اگر در کشورهای اصلی شان مورد اذیت و آزار قرار گرفته باشند.

پرولس افزود اگر معلوم شود که شخصی به دلیل تاکتیکی مسیحی شده است، جواب منفی دریافت خواهد نمود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر