ای پدر ما که در آسمانی، نام تو مقدس باد. ملکوت تو بیاید. اراده تو چنانکه در آسمان است، بر زمین نیز کرده شود. نان کفاف ما را امروز به ما بده. و گناهان ما را ببخش چنانکه ما نیز، آنانکه بر ما گناه کردند را می‌بخشیم. و ما را در آزمایش میاور، بلکه از شریر رهایی ده. زیرا ملکوت، قدرت و جلال از آن توست تا ابدالاباد،
آمین.

۱۳۹۶/۰۴/۱۹

اعتراض‌ها به فیلم های مسیحیت ستیز “اکسیدان” و “مادر قلب اتمی” به مجلس کشیده شد



«واراند پطروسیان» بازیگر نقش «ژرژ» در فیلم سینمایی «اکسیدان» در اظهاراتی که شاید قصد آن آرام کردن فضا بود، مسائلی را بیان کرد که حاشیه‌های این ماجرا را بیشتر کرد.


به گزارش «محبت نیوز» اعتراض به محتوای “مسیحیت ستیز” دو فیلم «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» که به تازگی در سینماهای ایران به اکران درآمده به مجلس شورای اسلامی رسیده است.
پس از آنکه گروهی از منتقدین جامعه‏‌ی ارامنه محتوای این دو فیلم را توهین‎ آمیز و نوعی سیاه نمایی علیه باورهای مسیحی آنها دانستند گروهی از نمایندگان مجلس نیز در نامه ای به وزیر ارشاد خواستار توقف اکران این دو فیلم جنجال برانگیز در سینماهای ایران شدند.
در متن نامه‎ی این نمایندگان آمده که محتوای فیلم‌ها به نحوی است که با ساحت بعضی ادیان توهین شده و باید از آنها دلجویی شود.

این نمایندگان به سخنان “علی خامنه‎ای” برای لزوم حفظ وحدت میان مردم ایران استناد کرده‌ و نوشته‌اند که باید از اختلاف افکنی در صفوف ملت جلوگیری شود.

اما واراند پطروسیان، بازیگر نقش «ژرژ» در فیلم سینمایی «اکسیدان» در اظهاراتی که شاید قصد آن آرام کردن فضا بود، مسائلی را بیان نمود که حاشیه‌های این ماجرا را بیشتر کرد.
او درباره واکنش‌ها جامعه‎ی ارامنه به فیلم اکسیدان گفت: «نقشی که من در این فیلم ایفا کردم، نقش یک مسیحی است و به هیچ وجه ارمنی نیست و هیچ کجا در فیلم هم اشاره نشده که این شخص ارمنی است. علاوه بر اینکه در فیلم کلیسا کاتولیک است و ارامنه اتاق اعتراف ندارند».
این سخنان از سوی این بازیگر در حالی مطرح می شود که ارامنه‎ی ایران شامل هر سه شاخه اصلی مسیحیت یعنی کاتولیک‌ها، ارتدوکس‌ها و پروتستان‌ها هستند و ارامنه کاتولیک نیز در ایران حضور دارند.

جدای از این، همه این مسائل و حواشی در شرایطی رقم می خورد که حکومت جمهوری اسلامی کوچکترین نقد و تحلیل درباره دین رسمی کشور یعنی اسلام را در تحت هر نام و عنوانی، در هیچ اثر سینمایی یا تلویزیونی و … بر نمی‌تابد و بارها شاهد و ناظر این مساله بودیم که آثار زیادی در این حوزه از زیر تیغ سانسورهای دولتی نظام اسلامی عبور کردند تا شاید مجوز اکران یا نشر آنها صادر شود.






پطروسیان همچنین گفته: «مسیحیت واقعی را در فیلم اکسیدان دیدم بسیاری از هموطنان ارمنی من مثل دیگران فیلم را دیدند و لذت بردند و برخی هم نظرات دیگری مبنی بر توهین به مسیحیت را مطرح کردند که به اعتقاد من توهینی در این فیلم اتفاق نیفتاده و فیلم با استقبال بسیار زیاد مردم نشان داده که ارتباط خوبی با آنها برقرار کرده است، اتفاقن جسارت فیلمساز در مطرح کردن برخی مسائل سبب شده تا حواشی بسیاری برای فیلم ایجاد شود».
گرچه پطروسیان در این سخنان مدعی لذت بردن جامعه ارامنه از این فیلم سینمایی شده است، اما شواهد بیانگر حقیقتی تلخ در مورد مسیحیت ستیز بودن آثاری از این دست است که احتمالن این هنرپیشه ارمنی نیز به خوبی به آن واقف است، اما اهرم‎های فشار مانع از این می شود که از آنها پرده بردارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر