ای پدر ما که در آسمانی، نام تو مقدس باد. ملکوت تو بیاید. اراده تو چنانکه در آسمان است، بر زمین نیز کرده شود. نان کفاف ما را امروز به ما بده. و گناهان ما را ببخش چنانکه ما نیز، آنانکه بر ما گناه کردند را می‌بخشیم. و ما را در آزمایش میاور، بلکه از شریر رهایی ده. زیرا ملکوت، قدرت و جلال از آن توست تا ابدالاباد،
آمین.

۱۳۹۳/۰۹/۰۳

عیسی مسیح: خداوند

به غیر از پسر خدا و نجات دهنده، عنوان دیگری که به عیسی مسیح داده می شود خداوند است. درباره واژه "خداوند" باید متذکر شد که این واژه برگردان واژه یونانی "کوریوس" به معنی سرور، رئیس و یا فردی مقتدر است2. اینکه عیسی مسیح به راستی در مقام اقتدار قرار داشت از اینجا معلوم می شود که در کتاب مقدس 82 مرتبه با عنوان "خداوند عیسی مسیح" مورد خطاب قرار گرفته است. جدای از این، آیاتی در کلام هستند که به اقتدار و خداوندی عیسی اشاره می کنند. یکی از آنها فیلیپیان 2: 9-11 است. در آنجا اینطور می خوانیم:

فیلیپیان 2: 9-11 
" از اين جهت خدا نيز او [عیسی] را بغايت سرافراز نمود و نامي را كه فوق از جميع نامها است، بدو بخشيد. تا به نام عيسي هر زانويي از آنچه در آسمان و بر زمين و زير زمين است خم شود، و هر زباني اقرار كند كه عيسي مسيح، خداوند است براي تمجيد خداي پدر."

همچنین اول قرنتیان 15: 24-28 می گوید:
 " و بعد از آن انتها است وقتي كه [عیسی] ملكوت را به خدا و پدر سپارد. و در آن زمان تمام رياست و تمام قدرت و قوّت را نابود خواهد گردانيد. زيرا مادامي كه همه دشمنان را زير پايهاي خود ننهد،مي بايد او سلطنت بنمايد. دشمن آخر كه نابود مي شود، موت است. زيرا «[خدا] همه چيز را زير پايهاي وي [عیسی] انداخته است». امّا چون مي گويد كه «همه چيز را زير [عیسی] انداخته است»، واضح است كه او [خدا] كه همه را زير او [عیسی] انداخت، مستثني است. امّا زماني كه همه مطيع وي [عیسی] شده باشند، آنگاه خود پسر هم مطيع خواهد شد او را كه همه چيز را مطيع وي گردانيد، تا آنكه خدا كلّ در كلّ باشد."

همانطور که از آیات بالا مشخص است همه چیز و همه کس زیر پایهای عیسی انداخته شده و یا خواهد شد. تنها مستثنی خداست "که همه چیز را زیر انداخته است" و خود عیسی مسیح هم مطیع او خواهد شد. به غیر از خدا همه چیز و همه کس مطیع عیسی مسیح است و یا خواهد شد "تا هر زباني اقرار كند كه عيسي مسيح، خداوند است براي تمجيد خداي پدر."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر