ای پدر ما که در آسمانی، نام تو مقدس باد. ملکوت تو بیاید. اراده تو چنانکه در آسمان است، بر زمین نیز کرده شود. نان کفاف ما را امروز به ما بده. و گناهان ما را ببخش چنانکه ما نیز، آنانکه بر ما گناه کردند را می‌بخشیم. و ما را در آزمایش میاور، بلکه از شریر رهایی ده. زیرا ملکوت، قدرت و جلال از آن توست تا ابدالاباد،
آمین.

۱۳۹۳/۰۹/۰۳

برخی خصوصیات عیسی مسیح

بی شک عیسی مسیح شخصیت محوری کلام خداست. بنابراین ضروری است که با نگاهی به کلام خدا برخی از خصوصیات این شخصیت محوری را برشماریم. برای این می گویم "برخی" از خصوصیات که بررسی تمامی خصوصیات عیسی مسیح از حوصله چنین مقاله ای خارج است. اما امیدوارم چیزهایی که در اینجا بررسی می کنیم کمک کنند تا قدر عیسی و اهمیتش را بهتر بدانیم.

عیسی مسیح:   پسر خدا

برای شروع بررسی خصوصیات عیسی مسیح، سری به یوحنا 10: 35-36 می زنیم. در آنجا عیسی طی صحبتی با برخی از یهودیان چنین گفت:

یوحنا 10: 35-36 
"پس اگر آناني را كه كلام خدا بديشان نازل شد، خدايان خواند و ممكن نيست كه كتاب محو گردد،‌ آيا كسي را كه پدر تقديس كرده، به جهان فرستاد، بدو مي‌گوييد كفر مي‌گويي، از آن سبب كه گفتم پسر خدا هستم؟"

همانطور که در این آیات می بینیم، عیسی گفت که پسر خداست. این سخن بدین معناست که خدا پدر اوست. بنابراین نخستین خصوصیت او این است که او پسر خداست. پسر خدا بودن عیسی مسیح در بسیاری دیگر از آیات نیز آمده است. برای مثال، وقتی فرشته به مریم اعلام کرد که مادر عیسی خواهد بود، همچنین به او گفت که او پسر خدا خوانده خواهد شد. در لوقا 1: 35 می خوانیم:

لوقا 1: 35
" فرشته در جواب وي [مریم] گفت: «روح القدس بر تو خواهد آمد و قدرت خدای متعال بر تو سایه خواهد افکند و به این سبب آن نوزاد مقدس"پسر خدا نامیده خواهد شد.

به علاوه خدا در دو جا، یکی در زمان تعمید عیسی (متی 3: 16-17) و دیگری در کوهی که عیسی تبدیل هیئت یافت بطور واضح وی را پسر خود خواند. در آیات مربوطه می خوانیم:

متی 3: 16-17
" امّا عيسي چون تعميد يافت، فوراَ از آب برآمد كه در ساعت آسمان بر وي گشاده شد و روح خدا را ديد كه مثل كبوتري نزول كرده، بر وي مي آيد. آنگاه خطابي از آسمان در رسيد كه «اين است پسر حبيب من كه از او خشنودم.» "

همچنین در متی 17: 5 می خوانیم:
" و [پطرس- برای فهم موقعیت متی 17: 1-4 را بخوانید] هنوزسخن بر زبانش بود كه ناگاه ابري درخشنده بر ايشان سايه افكند و اينك آوازي از ابر در رسيد كه اين است پسر حبيب من كه از وي خشنودم. او را بشنويد!"

جدای از همه اینها، اثبات دیگری که نشان می دهد که عیسی به راستی پسر خداست حقیقت برخیزانیدن او از مردگان توسط خداست. رومیان باب یک در این باره می گوید:

رومیان 1: 1 و 3-4 
" پولس، غلام عيسي مسيح و رسول خوانده شده ... درباره پسر خود كه بحسب جسم از نسل داود متولّد شد، و بحسب روح قدّوسيّتْ پسر خدا به قوّت معروف گرديد از قيامت مردگان يعني خداوند ما عيسي مسيح"

بسیاری از آیات دیگر هستند که خداوندی عیسی را تأیید می کنند و می شد آنها را در ادامه آیات بالا آورد1. بنابراین اولین خصوصیت عیسی پسر خدا بودن اوست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر