ای پدر ما که در آسمانی، نام تو مقدس باد. ملکوت تو بیاید. اراده تو چنانکه در آسمان است، بر زمین نیز کرده شود. نان کفاف ما را امروز به ما بده. و گناهان ما را ببخش چنانکه ما نیز، آنانکه بر ما گناه کردند را می‌بخشیم. و ما را در آزمایش میاور، بلکه از شریر رهایی ده. زیرا ملکوت، قدرت و جلال از آن توست تا ابدالاباد،
آمین.

۱۳۹۵/۰۸/۱۹

آزادی موقت سه تن ازمسیحیان جمهوری آذربایجان از زندان اوین

حساسیت نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی روی افراد دوتابعیتی‌ به خصوص اگر از فعالین سیاسی یا عقیدتی باشند به مراتب بیش از شهروندان عادی است.


 روز دوشنبه ۱۷ آبان ماه سال جاری ( ۷ نوامبر ۲۰۱۶) سه شهروند مسیحی تبعه کشور آذربایجان و میزبانان ایرانی آن‌ها پس از گذراندن بیش از چهار ماه بازداشت به طور موقت با قید وثیقه از زندان اوین آزاد شدند.

این افراد اعضای کلیسایی در باکو بودن که تیر ماه امسال به دعوت گروهی از مسیحیان ایران برای سفر تفریحی و گذراندن تعطیلات به تهران دعوت شدند اما اطلاعات سپاه آنان را در خانه‌ای متعلق به یک مسیحی ایرانی در فاز دوم شهرک اندیشه کرج بازداشت کرد.

«یوسف فرهادوف تالت اوغلو»، «بهرام نسیبوف الخان اوغلو» و «الدار قربانوف» اعضای کلیسای «کلمه زندگی» در باکو هستند که در مورخ چهارم تیر ماه ۱۳۹۵ (۲۴ ژوئن ۲۰۱۶) به همراه ۱۰ ایرانی دیگر بازداشت شدند، اما پس از طی مراحل بازجویی و اخذ تعهد همگی آنان به جز این سه تن آزاد شدند.


یک هفته پیش از آزادی این سه تبعه آزبایجان، نوکیش مسیحی «ناصر نورد گُل تپه» میزبان ایرانی این افراد نیز با قید وثیقه ۹۰ میلیون تومانی بطور موقت آزاد شد.

در تمام مدت بازداشت خانواده این سه نفر که ساکن باکو هستند نتوانستند با همسران خود تماسی داشته باشند و تنها یکی از آنها در تماسی کوتاه با خانواده خود اطلاع داده که هر سه نفر سالم هستند و در یک محل نگهداری می‌شوند.

طبق قوانین بین المللی، اتباع یک دولت خارجی اگر در کشور دیگری بازداشت شوند باید بلافاصله تفهیم اتهام و محل بازداشت و دلیل بازداشت آنان به کنسولگری کشور مبداء آنها اعلام گردد و حق دسترسی کنسولی به آنها فراهم گردد که در مورد این افراد جمهوری اسلامی مطابق قانون رفتار نکرد. با این وجود آنها با سپردن وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه آزاد خواهند بود، اما با ضبط پاسپورت آنان از سوی مقامات امنیتی حق ترک ایران را ندارند.

به دنبال دستگیری سه تن از مسیحیان تبعه جمهوری آذربایجان در ایران و انتقال آنها به زندان اوین «جامعه بین‌المللی برای حقوق بشر» (IGFM) و «آژانس خبری پروتستان‌ها» (idea) که در آلمان فعال هستند در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران خواستار آزادی آنها شده بودند.

حساسیت نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی روی دوتابعیتی‌ها به خصوص اگر از فعالین سیاسی یا عقیدتی باشند به مراتب بیش از شهروندان عادی است. از این رو در سال‌های گذشته ده‌ها شهروند دو تابیعتی و یا تابعیت غیرایرانی بنا به اتهامات امنیتی بازداشت شدند.

دستگیری شهروندان دیگر کشورهای دنیا که به ایران سفر می‌کنند آنقدر گسترده است که کارشناسان عنوان می‌کنند، جمهوری اسلامی از آنها به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی سیاسی استفاده می‌کند. همچنان که چهار تبعه ایرانی-آمریکایی ابزاری شدند که آمریکا بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران را بازگرداند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر