ای پدر ما که در آسمانی، نام تو مقدس باد. ملکوت تو بیاید. اراده تو چنانکه در آسمان است، بر زمین نیز کرده شود. نان کفاف ما را امروز به ما بده. و گناهان ما را ببخش چنانکه ما نیز، آنانکه بر ما گناه کردند را می‌بخشیم. و ما را در آزمایش میاور، بلکه از شریر رهایی ده. زیرا ملکوت، قدرت و جلال از آن توست تا ابدالاباد،
آمین.

۱۳۹۶/۰۲/۱۵

عیسی مسیح در “شام آخر” چه شرابی به شاگردان نوشاند؟



پرسشی که ممکن است برای بسیاری از مسیحیان جالب باشد دانستن پاسخ این پرسش است که مسیح چه نوع شرابی به شاگردان خود نوشاند.


به گزارش «محبت نیوز» باستان شناسان در سال ۲۰۱۶ طوماری تاریخی خارج از اورشلیم یافتند که در آن درباره شرابسازی صحبت شده بود و بر این اساس ادعا کردند که احتمالن میتوانند بگویند شرابی که عیسی مسیح در مراسم شام آخر ( عشاء ربانی) نوشید چه نوع شرابی بوده است.

تاریخ نگاران و محققان کتاب مقدس مدتهای طولانیست بر چند مساله مندرج در کتاب مقدس تحقیق میکنند یکی از مهمترین این موضوعات مراسم عشاء ربانی است. در ضمن شام آخر عیسی نان را گرفت و خدا را شکر کرد. در حالیکه نان را پاره می کرد و به شاگردان می داد، گفت، “این است جسد من که برای شما داده می شود. اینرا بیاد من بجا آرید و همچنین بعد از شام پیاله را گرفت و گفت این پیاله عهد جدید است در خون من که برای شما ریخته می شود” (لوقا ۲۲ : ۱۹-۲۱).

حالا پرسش محققان این است که این شراب چه نوع شرابی بوده است؟

به نقل از گفتگوی ادیان، پرسشی که ممکن است برای بسیاری از مسیحیان جالب باشد دانستن پاسخ این پرسش است که مسیح چه نوع شرابی به شاگردان خود نوشاند.

دکتر پاتریک مک گاورن، استاد انسان شناسی دانشگاه پنسیلوانیا و مدیر پروژه باستان شناسی بایومولکولار نوشیدنیهای تخمیری و سلامت در این باره گفت شرابسازی تاریخی ۵هزار ساله در خاورمیانه دارد و شراب از این منطقه به قلمرو امپراطوری روم نیز صادر میشده است.

الیاشیو دیوری، باستانشناس نیز در این زمینه اظهار داشت متون مقدس مسیحی پر از ارجاع به شراب و انگورند و از این جهت ارزش بررسی دارد که شراب مد نظر متون مقدس مسیحی چه نوع شرابی بوده است و چه ویژگیهایی داشته است.

وی افزود به همین دلیل این موضوع اکنون به موضوع مورد علاقه شراب سازان و باستانشناسان تبدیل شده است تا بدانند دقیقن در این دوره چه نوع شرابی در این منطقه تهیه میشده است.

دیوری خود سرپرست یک تیم تحقیق از دانشگاه آریل است که بر روی دی ان آی شراب های باستانی به جا مانده در کوزه ها کارمیکنند. این تیم تحقیق ثابت کرده اند که شراب سفید آمریکایی از یک نوع انگور خاصی تهیه میشده است که اصل این تاک به کرانه باختری رود اردن کشت میشده است.

وی میگوید ممکن است شرابی که مسیح نوشیده است از همین تاک به نام دابوکی (Dabouki) تهیه شده باشد. محققان دیگر نیز گفته اند در شراب این منطقه معمولن عسل، میوه های خشک، فلفل و ادویه کاری استفاده میشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر